Visita_logo

Organisationerna Arena för Tillväxt, Svensk Handel, Svensk Turism, Tillväxtverket, Visita och Visit Sweden gör en gemensam kraftansamling för att öka intresset för den växande besöksnäringen.

Turnén görs tillsammans med de regionala turistorganisationerna och kommer att nå merparten av Sverige. Den 3 september kommer turnén till Sörmland och Katrineholm. SAVE THE DATE! Mer information kommer! 

Huvudsyftet med turnén är att stimulera till ökat samarbete mellan näringslivet, kommuner och regioner för att utveckla besöksnäringen och därmed skapa tillväxt och fler arbetstillfällen. Shopping och handeln såväl som lokala turistattraktioner kan skapa ytterligare potential för näringen när samverkan möjliggörs i nya tappningar.

Premiärmötet hölls i Karlshamn, i Blekinge den 5:e maj och drygt 150 personer deltog. Det är en dynamisk mix av företagare, representanter från kommun, landsting och regioner som tillsammans med de fyra organisationerna diskuterar och skapar nya initiativ för att utveckla besöksnäringen. Sedan år 2000 har besöksnäringen skapat 50 000 jobb och med rätt förutsättningar kan besöksnäringen fortsätta att skapa tillväxt och arbetstillfällen över hela landet. Framförallt är det allt fler utländska turister som väljer att besöka Sverige. Deras konsumtion i Sverige är mer än 100 miljarder kronor. I Europa och USA planerar 28 miljoner människor att besöka Sverige under de närmaste tre åren.

Utländska besökare är en växande kundgrupp som ger tillväxt i handeln. Utländska besökare lägger idag halva reskassan i butikerna och handeln har stor potential i att ta tillvara de möjligheter detta innebär.

Den totala turismkonsumtionen i Sverige uppgår till drygt 284 miljarder, en ökning med hela 89 procent under 2000-talet. Besöksnäringen är Sveriges största tjänsteexportnäring med ett exportvärde på 106 miljarder kronor. För att förstå hur stor värdet är kan man jämföra med järn- och stålindustrins exportvärde på 47 miljarder. Besöksnäringen kompletterar för kommuner som är beroende av traditionell tillverkningsindustri – på många ställen finns en outnyttjad potential att skapa jobb.

Arenaförtillväxt

 

Dela den här nyheten med dina vänner