Dagen började med en nätverksträff för deltagarna i projektet Open Doors, då de fick förberedande information inför visningsresan för tyska researrangörer och press den 11-13 maj. Vad vill de ha, vad förväntar de sig när de kommer? Mickan och Pernilla delade med sig av praktiska tips och knep. Christina Wetterberg som har varit delaktig i visningsresor tidigare delade med sig av sina erfarenheter. Hon berättade att det är viktigt att få en mer personlig kontakt till researrangörer och press då är det lättare att skapa affärer.
Hållbar besöksnäring
Pernilla fortsatte dagen med att berätta om projektet Hållbar Besöksnäring där deltagarna i Open Doors har möjligheten att följa med på resan att skapa världens bästa integrerade kvalitets- & hållbarhetssystem. Den 24 maj på Best Western Plaza Hotel i Eskilstuna är det ett seminarium om vad som är på gång i projektet och där bl a Astrid Lindgrens VD Mikael Ahlerup berättar om sin resa mot ökad kvalitet och hållbarhet.
Sveriges Hotell & Restaurangföretagarförening blir Visita – Svensk besöksnäring
Adam Holmes som är kommunikationsansvarig på SHR Mellersta delade med sig av vad SHR gör för att underlätta arbetet för företagarna inom besöksnäringen och vad SHR kan hjälpa till med. SHR:s uppdrag är att samla branschen och stärka dess utvecklingsmöjligheter. SHR som branschorganisation arbetar med expertis, rådgivning, utbildning och information inom hela besöksnäringens specifika nyckelområden. Dagens SHR innefattar mer än hotell- och restaurangverksamheter och därför kommer de byta namn till Visita – Svensk besöksnäring. Namnet ska bättre spegla den mångfald av företag som finns inom organisationen.
Skatteverket informerade
Skatteverkets informatör Eleonor Stenlund delade med sig av praktiska tips till deltagarna hur Skatteverket kan underlätta arbetet för företagarna. Bland annat hur lätt det är att använda Skatteverkets onlinetjänster för att det går snabbt och man slipper pappersblanketter. På verksamt.se har bl a Skatteverket samlat information för ny startade och redan etablerade företag. Restaurangmomsen var en het potatis under dagen och det var många frågor och funderingar kring den. På skatteverkets hemsida kan man läsa Skatteverkets senaste ställningstagande när det kommer till restaurangmomsen, där ges även flera bra exempel om du är osäker på vad som gäller, läs mer här.
Resegaranti med Kammarkollegiet
Christine Svensson från Kammarkollegiet berättade vad det är som gäller med resegarantin i Sverige. Resegaranti är ett skydd för resenären om ett researrangemang ställs in eller avbryts. Den som säljer eller marknadsför ett researrangemang ska ställa resegarantin och det måste göras innan marknadsföringen påbörjas.
I vissa föreningar ingår en resegaranti för medlemmarna, bl a Visita (SHR) och FörTur har denna förmån. Men hur blir det nu när Förtur ska avvecklas? Förturs medlemmar kommer antagligen att erbjudas medlemskap i Visita (SHR), FörTur arbetar på det nu, men sannolikheten att det blir så är stor. Det innebär att de frivilligt kommer att kunna ansöka om medlemskap där när de får information om att göra så. Det blir ”kostnadsfritt” året ut, dvs. det utgår ingen mer kostnad än den medlemsavgift som medlemmarna har betalat till FörTur för 2012. Genom SHR/Visita finns samma möjlighet att ansluta sig till den kollektiva resegarantin. Samtliga som idag har resegaranti genom FörTur kan med andra ord känna sig lugna.
Hur hjälper näringslivskontoret företagare inom besöksnäringen?
Birgitta Blanck från Strängnäs kommuns näringslivskontor delade med sig av sina erfarenheter och tankar när det kommer till kommunens roll för att utveckla besöksnäringen.
Christina ser möjligheterna och inte problemen!
Christina Wetterberg från Låsta Rum & Frukost delade med sig av sina erfarenheter när det kommer till att bygga och starta upp en ny verksamhet. Även om hon har stött på många hinder under sin väg så har det för det mesta funnits en väg runt problemen. I vissa fall får man släppa några idéer för att kunna gå vidare, men är det något du verkligen tror på ge inte upp!
Vill du veta mer? Hör av dig till oss på stua@stua.se eller via 0155-22 27 70.