Dubbelt upp ställer krav på destinationsutveckling

Det går bra för svensk besöksnäring, riktigt bra. Statistiken visar på fortsatt stark tillväxt och vi kan konstatera att utländska gästnätter och exportvärdet ökar. I takt med att efterfrågan växer, behövs fler säljbara produkter på hyllorna.

Den Nationella Strategin för Svensk Besöksnäring tar sikte på en tydlig vision, nämligen en fördubbling av turismen till 2020. För att nå dit, krävs att satsningar och investeringar utgår från de formulerade målen och fokusområdena. Som ett av de viktigaste områdena betonas behovet att utveckla fler exportmogna destinationer för att stärka konkurrenskraften.

Kriterier
För att en destination ska uppnå exportmognad måste utvecklingen utgå från marknadens och målgruppens krav – dessa krav kan se olika ut på olika marknader. I dokumentet finns rekommendationer som destinationer, oavsett vägval och utvecklingsprocess bör uppfylla innan man tar steget och satsar på export.

Källa: VisitSweden

Dela den här nyheten med dina vänner