Den 14 och 15 maj befinner sig ett hundratal researrangörer från 14 länder, bland annat Tyskland, Ryssland och USA i Malmö på Swedish Workshop. Workshopen arrangeras av VisitSweden, Tourism in Skåne och Malmö Turism och arrangörerna kommer till Malmö för att inspireras av Sverige och hitta nya idéer till nästa års paketresor. Hela 30 procent av de deltagande internationella företagen är tyska.
Köpklara upplevelser, boende och transporttjänster i Sverige kommer att presenteras av turistföretag och regioner från hela landet och sammanlagt kommer cirka 1 700 möten att äga rum. Mötena ska resultera i ett bättre utbud av Sverigeresor hos exempelvis tyska TUI Wolters Reisen, amerikanska Borton Overseas och franska Hutissen. Sörmland finns på plats och representeras av företaget Nordic Trails, som har många inbokade möten. Som säljmaterial används STUA:s Travel Agent Guide med exportmogna upplevelser i regionen.
De internationella arrangörerna säljer både på nätet och arbetar mer traditionellt med ett nätverk av resebyråer. VisitSweden väntar sig en direkt effekt av förhandlingarna: efter Swedish Workshop 2010 reste 86 procent av arrangörerna hem med offerter som ledde till konkreta affärer.
Många av de resenärer som VisitSweden riktar den internationella marknadsföringen av Sverige till vänder sig ännu till en researrangör eller resebyrå när de söker reseinspiration. Genom att koppla samman leverantörer av exportmogna upplevelser i Sverige med utvalda researrangörer i 12 länder, vill VisitSweden utöka och höja kvaliteten i de reseprogram till Sverige som researrangörerna erbjuder sina kunder. Det gör VisitSweden exempelvis genom kontinuerlig dialog med arrangörerna och med lokala workshopar och fackmässor på utlandsmarknaderna.
De internationella deltagarna har tidigare önskat att ta del av fler upplevelser från södra Sverige. Före och efter programmet för årets workshop reser också hälften av deltagarna på studieresor till andra delar av Skåne samt Göteborg, Stockholm, Blekinge och Småland.
I helgen hade även Sörmland en visningsresa för tyska researrangörer och press, som i tre dagar upplevde en del av det Sörmland har att erbjuda. Det var STUA tillsammans med deltagarna i Open Doors som bjöd in.