Google search Sweden

Internationella resenärers sökord för turistaktiviteter i Sverige

5,8 miljoner sökningar på Google och kinesiska Baidu, så många sökningar kopplades till om Sverige i utlandet år 2018. Det visar en undersökning av Visit Sweden.

På plats 20 på topplistan av de mest sökta resmålen i Europa, rankas Sverige. Enligt Visit Sweden finns det uppskattningsvis 67 miljoner Sverigeintresserade resenärer i Europa och USA som vill besöka Sverige de närmaste tre åren. Det är tyskar och amerikaner som främst står för sökningarna om Sverige.

 

Vilka sökord och fraser används?

De vanligaste tematiska sökorden enligt undersökningen inom turistaktiviteter i Sverige var:

  • Skidåkning:   155 900 sökningar
  • Norrsken:   131 800 sökningar
  • Kryssningar:   97 900 sökningar
  • Vandring:   85 100 sökningar
  • Fiske:   82 600 sökningar
  • Stränder:   51 100 sökningar
  • Familjesemester:   48 100 sökningar
  • Musikevenemang:   47 000 sökningar
  • Slott och fästningar:   46 600 sökningar
  • Vattenland:   45 000 sökningar

 

Vad innebär detta för Sörmland som destination? Reflektion och slutsatser som STUA kan dra från denna undersökning är att vi måste fortsätta ge resmål och företag i Sörmland rätt förutsättningar för att utveckla sin verksamhet, sina produkter och utveckla den digitala närvaron samt synligheten. Det pågående arbetet med besöksnäringens aktörer utgör produktutveckling och digital utveckling baserat på målgruppsanalyser för utländska resenärer. Vi har goda förutsättningar gällande reseanledningar inom vandring med den 1000 km långa Sörmlandsleden, som löper från södra Stockholm, genom hela Sörmland, där ett flertal aktivitetsföretag och boendeanläggningar har skapat produkter kopplat till natur- och vandringsturism. Den profilerade besöksnäringsstrategin fokuserar just på mat- och naturupplevelser, kultur och historia, samt jakt och vilt och slotten som binder dem samman. Om vi tillsammans ska öka medvetenheten för destinationen, gäller det att allt fler skapar synlighet och kommunikation med fokus på strategin och följer aktuella digitala konsumentbeteenden hos resenärer med intressestyrda reseanledningar.

 

Dela den här nyheten med dina vänner