Landsbygdsminister Eskil Erlandsson lanserade 2008 ”Sverige – det nya matlandet”, en vision som ska göra Sverige till Europas främsta matland. Nu ska kommunikationsbyrån Futurnitures utveckla och marknadsföra konceptet.
– ”Futurnitures förslag är inbjudande, lustfyllt och väcker många positiva känslor. Sverige förtjänar en tydlig plats på den internationella matkartan och med detta konceptförslag har vi alla möjligheter att lyckas”, säger Ami Hovstadius, projektledare kommunikationsstrategin Sverige – det nya matlandet på VisitSweden.
VisitSweden har tillsammans med Exportrådet, Jordbruksverket och aktörer inom mat, dryck och måltidsupplevelser i hela landet arbetat fram en gemensam plattform och positionering för kommunikationen. Futurniture har tagit plattformen vidare och visat hur man kreativt kan levandegöra Sverige som ett attraktivt matland, locka fler att resa hit för matens skull och köpa våra livsmedelsprodukter. Konceptet kommer att vidareutvecklas i samarbete med aktörer inom matlandet och lanseras under hösten 2012.
Läs mer om satsningen Sverige det nya matlandet
Källa: Travel Report