Kreativ livsstil lockar utländska besökare

Kreativ livsstil och ökad popularitet för design, film, musik, litteratur och mat ökar intresset för att besöka Sverige. Många vill se de autentiska miljöerna där Stieg Larsson filmerna eller Wallander-filmerna spelats in. Sverige ligger ofta före många andra länder när det gäller att anamma nya trender och det skapar intresse bland turister.

Besöksindustrin har blivit en av Sveriges basnäringar och omsätter årligen cirka 250 miljarder kronor. Sverige har många attribut som lockar utländska besökare. Först och främst uppfattas Sverige som ett modernt land och ett öppet samhälle sedan har vi en unik natur, de vackra sjöarna och skogarna, landsbygden och kusterna med skärgård.

Under senare år har den kreativa livsstilen med design, film, musik, litteratur, den svenska livsstilen med hälsa, mat, estetik och jämställdhet blivit alltmer viktiga för bilden av Sverige utomlands.

– ”I våra egna undersökningar från VisitSweden får vi påtagliga bevis på att det är en trendförskjutning på gång i bilden av Sverige. Idag uppfattas vi alltmer som ett land med en kreativ livsstil”, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

– ”Sverige uppfattas som ett trendkänsligt land. Förutom svenskarna och vår natur har också de kreativa näringarna som musik, litteratur och design en stark attraktionskraft. Stieg Larsson-filmerna, det svenska musikundret, uppmärksammad design och mycket annat har ökat intresset få att besöka Sverige. De kreativa näringarna blir härigenom en källa till storytelling om Sverige.”

– ”Våra studier visar att matintresset ökar och att mat är ett av de områden som växer mest bland resande. Mat har utvecklats till en av de viktigaste aktiviteterna på semesterresan. Sverige som matnation tar stora kliv framåt och förutom att vara trendskapare inom mat har vi idag tre av världens 50 bästa restauranger. Hållbarhet är den starkaste riktningen inom matområdet och det kommer att bli ytterligare fokus på regional och lokal produktion.”

VisitSweden bedriver en aktiv marknadsföring för Sverige med många parallella kampanjer. Först och främst för att öka trycket för kommande sommarmånader men också för att förlänga säsongen. Lika viktigt är samtidigt att öka intresset för Sverige på lång sikt. Om vi ska få fler besökare och större intäkter från turism behöver också Sverige komma högt upp på valbar plats av destinationer när människor i världen ska välja resemål för nästa säsong.

I den internationella marknadsföringen arbetar VisitSweden tillsammans med övriga Sverigefrämjande organisationer med Sverigebudskap om öppenhet, omtänksamhet, nytänkande och äkthet. I cirka 250 kampanjer och projekt årligen lyfter VisitSweden fram en modern svensk livsstil och kreativitet med stark koppling till exotiska naturupplevelser och traditioner till exempel med aktiviteter i sociala medier, pressresor och ”pop up”-events.

Källa: Travel Report

Dela den här nyheten med dina vänner