Turismen i skärgården ska få en ny injektion. 12 miljoner kronor satsas på att stärka och utveckla små och medelstora företag.
För att skapa fler starka, och internationellt attraktiva, turistområden i Sverige har Tillväxtverket beslutat att dela ut 60 miljoner kronor till fem olika regioner i Sverige. En av dessa är Stockholms skärgård som får 6 miljoner kronor, till det läggs ytterligare 6 miljoner som kommer från de berörda skärgårdskommunerna och från privata intressen.
– Det bästa med satsningen är samordningen mellan kommunerna, det kommer att ge bäst effekt, säger Peter Lindqvist.
Syftet med pengarna är bland annat att göra områden mer attraktiva för utländska turister.
– Ska man växa internationellt så handlar det mycket om paketresor. En dagsutflykt kan många turister göra, men om man redan har betalt hotell i Stockholm, så går man inte ner och åker iväg två dagar i skärgården.
Ett annat syfte med satsningen är att förlänga turistsäsongen. För att klara det krävs både att kommunikationer fungerar och att de som bedriver turistverksamheter också har öppet längre.
– Det finns massor med turister långt in i september, vissa företag kan nog göra mer när det gäller öppettider, säger Peter Lindqvist.
Satsningen pågår fram till 2014. Projektet leds av Stockholm Visitors Board, men bakom ansökan står många stora aktörer i skärgården, bland annat Stockholms stad, Waxholmsbolaget och Skärgårdsstiftelsen. Exakt vilka öar, områden eller företag som kommer att få del av pengarna ska nu diskuteras. Utgångspunkten är etablerade orter med bra kommunikationer och god standard, där förutsättningarna finns för nya entreprenörer.
– Jag tror det kommer att hända saker oavsett dessa miljoner. Får du en samverkan mellan kommunerna så kommer det att komma pengar och nya entreprenörer ändå Men vi drar igång nu och jag tror man kommer att se effekter ganska fort. Det kommer att bli action, säger Peter Lindqvist.
Källa: Skärgården