Sidor på nätet där resenärer kan recensera resmål och hotell har slagit igenom på bred front. Hela 70 procent av resenärerna uppger att de läser andra resenärers kommenterar på nätet innan de bokar resa eller hotell. Men allra flest söker information på sökmotorer.
Först på andra plats kommer företagets egna kanaler såsom webbsida, telefon och butik. Det visar en ny undersökning som sökoptimeringsföretaget Jajja Communications låtit genomföra.
Internet förändrar våra köpvanor i snabb takt. Nästan nio av tio svenskar, 88 procent, söker information på sökmotorer såsom Google och Yahoo innan de köper en resa. Det är snäppet fler än de som söker information genom företagets egna kanaler såsom webbsida, telefon eller butik.
Samtidigt har sajter såsom Tripadvisor, där resenärer kan lämna egna omdömen, slagit igenom på bred front. Sju av tio resenärer läser recensioner från andra resenärer på internet innan de bokar resan. Siffran är ännu högre bland de under 30 år som bokar resa. Bland resenärer över 60 år är det fler som rådfrågar vänner, använder företagets egna kanaler eller söker information genom papperstidningar.
Nästan hälften av svenskarna, 49 procent, handlar resor på nätet idag. Tillsammans med kulturupplevelse är resor därmed den produkt som flest svenskar köper på nätet.
Undersökningen är genomförd som en internetenkät via undersökningsföretaget PFM Research under våren 2012. 1 000 personer i åldrarna 15-69 år har svarat på enkäten. De som svarat utgör ett representativt urval ur befolkningen i avseende på kön, ålder och geografi.
Källa: Travel Report