Nyttigt att själva vara turist

Det är alltid lika spännande att ta på sig ”turistögonen” och se hur man själv reagerar och tar emot information när man är besökare.  Vid ankomsten till hotellet i Florens fick vi ett mycket bra välkomnande. Personalen tog omgående fram en karta (utan att vi frågade) och informerade oss om sevärdheter, var de låg, öppettider och annat som var värt att veta.

Självklart var jag tvungen att besöka en turistbyrå (det finns tre i centrala Florens). Placeringen var minst sagt annorlunda (se bild nedan till vänster) och avsaknaden av tryckt informationsmaterial slående! Här har man lagt vikt vid det personliga mötet mellan besökaren och informatören. Behövdes det någon skriftlig information skrevs den snabbt ut från datorn som man fick med sig.  Vanligtvis fanns information på italienska, engelska, tyska, ryska, japanska och kinesiska på muséer och andra intressanta platser. Ett allmänt gott värdskap fanns bland florentinarna som ofta frågade om de kunde hjälpa till när man stod undrande med kartan i handen i något gathörn.

/Mickan

Turistbyrå

bild

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela den här nyheten med dina vänner
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin