Om Stua

I snart 20 år har vi på Stua arbetat för att ta vara på morgondagens möjligheter.

Utifrån tydliga strategier, våra medarbetares passion, kunniga uppdragsgivare och begåvade samarbetspartners har vi förvandlat platser till besöksmål, regioner till destinationer och fått se lokala företag växa upp till internationella exportbolag.

På Stua är ingen dag den andra lik och vi vet att framtiden skiljer sig markant från idag. Med hjälp av tydlig processledning, kreativa mötesplatser, hållbar affärsutveckling och ett öppet sinne fortsätter vi därför att hjälpa företag, städer, regioner och människor att växa.

Gruppbild_Foto_Tankbar_AB (kopia)

Nyfikna. Sedan barnsben.

På Stua drivs vi av nyfikenhet. Vi vill ständigt lära oss mer och utvecklas tillsammans med våra kunder. Det har vi också gjort sedan starten. Men trots det finns det alltid nya platser att upptäcka och nya människor att möta. Vår nyfikenhet håller i sig.

Vi har alla haft en nästintill osund längtan till att jobba med det vi gör – ända sedan barnsben. Frågan ”Vad ska du bli när du blir stor?” har vi väl alla ställt, men få förväntar sig svaret ”- Destinationsutvecklare”. Vi tycker att man borde få det svaret oftare.

Att jobba med det vi gör; att hjälpa företag, kommuner och destinationer att utvecklas och få fler människor att upptäcka något nytt är verkligen det man vill göra när man blir stor.

Så, hur kan vi hjälpa dig?

Vilka utmaningar står du inför? Välkommen att kontakta oss så hjälps vi tillsammans åt att nå dina mål och visioner.

Några kunder vi utvecklats med

Styrelse och aktieägare

Stua är ett bolag som ägs av bolagets medarbetare, privatpersoner, privata företag, de nio kommunerna i Sörmlands län och Region Sörmland.

Vår styrelse har en bred kompetens och representerar olika verksamheter inom näringslivet och det offentliga. De arbetar för att utveckla och skapa förutsättningar för en stark, attraktiv besöksnäring i världsklass i vår region.

Valberedning

Timmy Cox – Mariefred
Vald t o m stämma 2021

Annika Forsgren – Trosa
Vald t o m stämma 2021

Revisor

Anders Thim – Eskilstuna
Vald t o m stämma 2021

Sedan sommaren 2018 har Henric hjälpt aktörer och destinationer inom besöksnäringen i Sörmland att bli mer digitala och lyckas med sin marknadsföring.

När han inte sitter i rådgivningsmöten eller ute hos någon av Sörmlands kommuner, skolor eller företag så jobbar Henric även med Destinationsutveckling Sörmland. Där driver han bland annat tematiska nätverk för campingar, hotell och outdoor.

Henric är drivande och pedagogisk och han tycker det mest spännande med jobbet på Stua är mötet med så många olika människor. I sitt jobb får han nämligen hjälpa till att bidra till positiv utveckling varje dag, vilket gör att Henric än idag lär sig otroligt många nya saker från flera olika delar inom besöksnäringen.

Med sig har han en masterexamen i internationell marknadsföring och under studietiden varvade han plugg med jobb inom marknadsföring. På fritiden gillar Henric att hitta på äventyr med familj och vänner – allt från spännande utflykter, snickeri och padel till musikarrangemang. Visste du förresten att Henric spelar gitarr i ett hårdrocksband?

Henric Johansson

Ansvar: Digitalisering & tematiska nätverk
Sakkunnig: Digitalisering och marknad

Efter examen på turismprogrammet började Henrik jobba på STUA 2017.

Här arbetar han med destinationsutvecklingen i Sörmland, ofta tillsammans med besöksnäringsföretag och deras grymma produkter. Henrik tröttnar lätt på skrivbordet, så man hittar honom ofta farandes runt en del. Då gärna till kompisarna besöksnäringsföretagen, såklart.

När han inte umgås med familjen på fritiden eller passar på att spela Football Manager medan barnen sover så kittar han, med dold egenskap som glasmästare, gärna ett fönster då och då. Henrik beskriver sig själv som omtänksam, effektiv och fånig, och han har ett intresse för det lokala samt geografi. Målet är nämligen att inom en snar framtid kunna alla skrymslen och vrår i vårt härliga Sörmland.

Henrik Steberg

Ansvar: Destinationsutveckling Sörmland
Sakkunnig: Destinations- och produktutveckling 

Glädjespridaren Jessika älskar naturen och fysisk träning. Men något som får hennes ständiga leende att bli aningen större är ämnet mat.

Hon går gärna på restaurang, tar del av olika matupplevelser eller kollar på matrelaterade Netflix-serier. När hon inte ”lever för att äta” som hon själv beskriver det så jobbar Jessika dessutom med mat. Hon är nämligen den som ansvarar för Stolt Mat:s sociala medier och mycket av kommunikationen utåt, som exempelvis Instagram, nyhetsbrev, reportage och publiceringar av Stolt Mat:s digitala magasin på hemsidan.

Jessikas nyfikenhet och kreativitet kommer från kärleken till att lära sig saker, och är också det som leder henne framåt. Det kanske är därför hon tycker att det mest spännande med att jobba på Stua är att få se utveckling på olika sätt. Att få komma närmre alla företagare, deras story, deras driv, passion och personen bakom företaget/produkten.

Ibland ser man Jessika ute i sociala sammanhang, då oftast med en mobilkamera i högsta hugg, för att fånga innehåll till Stolt Mat:s Instagram. Mental träning är det som inspirerar henne mest av allt, då välmående och personlig utveckling är viktigt. Visste du förresten att Jessikas personbästa i marklyft på gymmet är 110 kg? Eller att hon tävlat i hiphop-EM inom streetdance?

Jessika Sillanpää

Ansvar: Kultur & Måltid
Sakkunnig: Storytellingoch resepaketering

Först in på kontoret varje morgon är Klas Karin.

Hon beskriver sig själv som strukturerad och väldigt vetgirig med ett stort engagemang för landsbygdsutveckling.

Som utbildad Agronom och med en bakgrund från bland annat gårdsmejeri och Länsstyrelsen, där hon jobbat med den regionala livsmedelsstrategin, finns också ett starkt intresse för svensk livsmedelsproduktion och matkultur. Dessutom är hon en hejare på att sticka!

På Stua jobbar hon med att driva ESF-projektet framåt och påminner alla om att det är dags att dricka en kopp te och stretcha lite. Annars hittar ni henne i projekt- och utvecklingsteamet där hon lär sig allt om besöksnäringen – vilket Klas Karin tycker är det mest spännande med jobbet på Stua eftersom det ger henne nya kunskaper.

Trots att hon är ny på Stua så har Klas Karin fått en klar bild av hur organisationen agerar snabbt utifrån behov, utmaningar och snabba puckar, vilket hon tycker är roligt. Klas Karin gillar att Stua är kundinriktade, med ett fokus är på att jobba tillsammans med företag och verksamheter.

Klas Karin Larsson

Ansvar: Projekt E-kurser – Henric Johanson har ansvaret under Klas Karins föräldraledighet
Sakkunnig: Landsbygdsutveckling och livsmedelsproduktion

Karolina, en framåtsträvande problemlösare som trivs bäst på fältet.

Karolina har under hela sitt yrkesverksamma liv på ett eller annat sätt arbetat med service. Karolina har en magisterexamen i kulturgeografi på turism- och resandevetenskapliga programmet på Högskolan Dalarna och en termins studier på Outdoor recreation programmet på Thunderbay University i Kanada. Närmast kommer hon från den kommunala världen där hon arbetat med destinationsutveckling i Strängnäs Kommun. Både på Strängnäs Kommun och Stua arbetar Karolina företagsnära och hon tycker det är kul att skriva fram, delta och leda olika utvecklingsprojekt.

Karolina trivs bäst ute på fältet där hon får ta del av den energi som finns, bolla idéer och prata samverkan och utveckling. Speciellt efter Corona-pandemin ser Karolina fram emot att få komma ut till företagen och kommunerna, lära av året som varit och arbeta framåt för att bygga upp besöksnäringen igen.

På fritiden vill Karolina utforska nya platser, kulturer och sammanhang. En given energikälla för Karolina är gruppträning för att få lite puls i vardagslunken. Hon tycker om att spendera tid med sina nära och kära, där naturen är en given plats att umgås på.

Karolina Zander

Ansvar: City Country Combo​
Sakkunnig: Internationell bearbetning
och destinationsutveckling

Monica, som trivs lika bra bakom skrivbordet som ute på fältet, har jobbat på Stua sedan början av 2019.

När hon inte är ute på företagsträffar eller föreläsningar så gör hon företagsbesök eller jobbar på kontoret, där Monica växlar rapporter med omvärldsbevakning och möten. Det är just variationen på arbetsuppgifterna som Monica gillar – och mer specifikt att få djupdyka i spännande ämnen som är intressanta för att skapa en hållbar turismutveckling.

Men även att få träffa företagen som gör jobbet på Stua spännande, där ingen dag är den andra lik. Tidigare har Monica arbetat på Näringslivsenheten på Nyköping kommun och har enutbildning inom Hållbar Turismutveckling i bagaget.

Hon beskriver sig själv som nyfiken, positiv och tålmodig (och där håller vi andra på Stua med henne!) och kan ibland vara en riktig tävlingsmänniska. Monica drivs av att få uppleva, upptäcka och möta människor, vilket hon verkligen får möjlighet att göra i jobbet. Det kan ju inte bli bättre!

Monica Peña Calderon

Malin har en stor passion för allt som är lokalt, samt en förkärlek för allt Sörmland har att erbjuda. 

Vi är glada att få välkomna Malin Ahnelöv som förstärker Eskilstunakontoret. Malin har en kandidatexamen i Destinationsutveckling från Mittuniversitetet och Diploma i Events & Venues från studier i Australien. Hon har också flerårig arbetslivserfarenhet på olika sätt inom besöksnäring, främst på hotell & med kommersiell utveckling.

Malin är Stockholmsbaserad med en fot i Sörmland och stor passion för allt som är lokalt samt en förkärlek för allt Sörmland har att erbjuda. Malin älskar mat, sin hund (som är döpt efter vinhuset Gaja) och naturen!

Att få börja jobba på Stua med affärsutveckling och sälj som fokus beskriver Malin som ett drömjobb!

Malin Ahnelöv

Ansvar: Försäljning
Sakkunnig: Destinations- och kommersiell utveckling 

Efter 15 år i hotell- och restaurangbranschen började Ola sitt uppdrag på STUA 2007.

Han är kreativ, driven och idérik och tycker det mest spännande med jobbet är att ständigt få utvecklas. Som VD är Olas arbetsuppgifter en blandning av högt och lågt, men mycket handlar om planering, uppföljning och styrning av verksamheten på olika sätt – vilket kanske förklarar varför hans dagar ofta består av både externa och interna möten.

När inte Ola tillbringar fritiden med barnen på olika idrottsaktiviteter så pysslar han gärna hemma på gården. Hos Ola finns också ett intresse för resor, mat och dryck samt upplevelser – och han bor gärna på annorlunda hotell om han får möjlighet.

Ola Lindgren Nilsson

Pernilla har sedan 2003 haft kontorets största musikintresse (läs: är extremt beroende av Depeche Mode).

Hon har en bakgrund inom turism, är civilekonom med internationell inriktning och har en stor kärlek till resor och att upptäcka nya platser (och musikarenor).

På Stua har Pernilla jobbat med allt från ekonomi och kundservice till marknad, projekt- och processledning samt kommunikation. Numera arbetar hon med att leda det operativa arbetet med pågående uppdrag, men även med att hitta nya uppdrag och projekt som stärker verksamheten. Hon anser att det bästa med jobbet på Stua är att det alltid handlar om förändring och att försöka ligga i framkant av utvecklingen. Det är högt och lågt och allt däremellan. Aldrig en tråkig stund, med andra ord.

Tre ord som beskriver Pernilla är optimistisk, resultatinriktad och generös. Men hon kan även vara busig – eftersom hon älskar att planera överraskningar. Busig är även Pernillas hund, terriern Leia, som terrieriserar kollegorna titt som tätt.

Pernilla Nordström

Ansvar: Affärsutveckling och uppdrag
Sakkunnig: Besöksnäring
och projektledning

Sara, en sociala medier-junkie som hon själv beskriver sig, började arbeta på Stua i slutet av 2019 efter studier i London, jobb inom Polismyndigheten och arbete med Influencer Marketing.

Sara gillar att hennes jobb är varierande med en salig blandning av uppgifter. Hon sköter till exempel de sociala kanalerna för Visit Sörmland, Stockholm Country Break och Stua, men även med att ta fram nya hemsidor och medverka i aktuella EU-projekt.

Det kanske inte är konstigt att man allt som oftast hittar Sara på sociala medier med tanke på det stora intresset och hennes nyfikenhet att se och följa trender och händelser. När man inte hittar henne online så är det bäst att leta i skidbacken. Sara har nämligen åkt slalom sen hon kunde stå. Inte gå, utan stå.

Sara Lundgren

Ansvar: Samordning av kommunikation
Sakkunnig: Kommunikation och sociala medier  

Sandra, riktigt sprudlar av energi, vilket passar med att hon själv beskriver sig som nyfiken, engagerad och positiv!

Sandra har sedan barnsben haft ett stort intresse för resor och upplevelser. Fritiden spenderar hon gärna på upptäcktsfärd med sin sambo och deras två barn, äventyren kan vara både stora och små, som boende i Sundbyholm finns det massor att upptäcka bara runt hörnet eller påtandes i rabatten. Men Sandra tycker också om att upptäcka både Sörmland, Sverige och världen.

Sandra spenderade 12 år inom medie- och printbranschen där hon på Eskilstuna-Kurirens Tryckeri AB arbetade med bland annat marknadsföring, B2B-försäljning och projektledning. Tur i oturen för Sandra så ledde en stor omorganisering till ett vägval i livet, som ledde till att Sandra nu kan arbeta med något hon verkligen brinner för; besöksnäringen och allt det lokala som finns att upptäcka i Sörmland.

Ingen vecka på Stua är den andra lik vilket Sandra uppskattar, hon drivs av mötet och kontakten med företagen och människorna bakom men också att få samarbeta med energifyllda och kunniga kollegor. Även om du ofta hittar Sandra ute hos företagen så trivs hon lika bra med administrativa uppgifter på kontoret i Eskilstuna.

Sandra Wisén

Ansvar: Digitalisering & tematiska nätverk
Sakkunnig: Digitalisering och marknad

När han inte mixar möten med företagsbesök så jobbar Torbjörn, eller ”Tobbe” som vi säger, med Stolt mat i Sörmland.

Där hjälper han kunder och aktörer att synas och att utveckla sitt företagande. På fritiden gillar han att umgås med familjen och är även politiskt engagerad. Han har jobbat på Stua sedan 2017 och uppskattar att jobbet är både väldigt omväxlande och spännande – eftersom man hela tiden får träffa nya kunder och aktörer med intressanta utmaningar.

Tobbe beskriver sig själv som flexibel, hjälpsam och nyfiken. Och hans starka teknikintresse har lett till att han också får axla jobbet som kontorets teknikansvarig. Innan tiden på Stua drev han simhallar och friskvårdsanläggningar på entreprenad åt Nyköpings- och Oxelösunds kommun, vilket kanske förklarar varför han är en riktig fena på att simma!

Torbjörn Kock

Ansvar: Stolt Mat i Sörmland 
Sakkunnig: Affärsutveckling
och evenemang 

Åsa, som började sin resa på Stua med en praktikplats 2010, är processledare för Destinationsutveckling Sörmland.

Det betyder att hon har kontinuerlig kontakt med kommunerna i Sörmland för att fånga upp information och vidareutveckla processen. Hon planerar och arrangerar även mötesplatser och arrangemang för företag och kommuner runt om i länet. När hon inte är ute på fältet finns Åsa oftast på kontoret i Nyköping, där hon strategiskt och övergripande arbetar med nästa steg för Destinationsutveckling Sörmland och Sveriges slottsdestination.

I bagaget har Åsa en utbildning inom turism och hon har tidigare erfarenheter från marknadsutveckling med fokus på internationalisering och digitalisering. Åsa tycker att det mest spännande med att jobba på Stua är att det är så föränderligt, där en dag inte är den andra lik.

Under de 10 år som Åsa varit en del av organisationen har hennes roll förändrats från år till år, där hon arbetat med både olika internationella marknadsinsatser och projekt, vilket har gjort att arbetet varit otroligt lärorikt. I jobbet får hon även utlopp för intresset att resa och besöka nya platser. Och du, bra att veta är också att Åsa är en riktig tävlingsmänniska – om du någonsin vågar möta henne i kortspel, femkamp eller brädspel (dock en omtänksam sådan!).

Åsa Malmqvist

Ansvar: City Country Combo​
Sakkunnig: Internationell bearbetning
och destinationsutveckling

Sebastian har mer än 25 års erfarenhet i ledande positioner både nationellt och internationellt. Nu stöttar han upp Stua för att skapa en väg in för företag i Sörmland med företagslotsen!

Sebastian hoppas med sin erfarenhet inom ledning och försäljning kunna hjälpa företag att hitta lösningar och olika arbetssätt som kan hjälpa företaget och företagandet i stort. Han har erfarenhet av förändringsarbete och är van att arbeta med att utveckla och förbättra företag och projekt. Att få arbeta i Sörmland och använda sina erfarenheter och kunskaper från projektledning och coachning från sina tidigare verksamheter i näringslivet är oerhört stimulerande och något Sebastian ser fram emot!

Sebastian har mer än 25 års erfarenhet av ledande befattningar inom försäljning, förändringsarbete, organisation och personal. Han har främst arbetat inom branscherna handel och tillverkningsindustri. Under karriären har han arbetat som säljare, försäljningschef, affärschef samt VD i både stora och små koncerner. Sebastian vill vara med och bidra till att skapa ett klimat som främjar ständiga förbättringar.

När han inte hjälper företag att utveckla sin verksamhet är Sebastian gärna ute i skogen med sin hund och jagar, och som alla andra spelar han också padel.

Ansvar: Företagslotsen
Sakkunnig: Ledarskap och utveckling.