VisitSweden_farg_500pxl

Den 11-12 maj var Åsa från STUA i London på Swedish Workshop som arrangerades av VisitSweden och VisitDenmark. Första dagen var en kunskapsdag där deltagare från Sverige och Danmark fick veta mer om nuläget för brittisk reseindustri.

Kunskapsdag

Bland annat var Senior PR Manager från ABTA, Gillian Edwards, på plats och berättade om britternas resemönster. Hon berättade att semester är inget man vill dra in på även om ekonomin kan tryta, utan resandet fortsätter att öka. När det kommer till Sverige så är short city breaks med fokus på mat, shopping och kultur intressant. Men man ser även att efterfrågan ökar för resor med unika upplevelser och att uppleva naturen.

Var hittar britterna inspiration till sina resor? Google, broschyrer och rekommendationer från vänner och familj är de primära källorna. Även sociala medier är väldigt viktigt. Tripadvisor är en kanal som påverkar britterna i deras val av resor. 45 % litar på recensionerna och 39% skulle byta boende om recensionerna var negativa.

Dag 2 hade Åsa ett tjugotal möten inbokade med brittiska researrangörer. Det är en stor blandning av vad researrangörerna söker men det som sticker ut är naturupplevelser, man vill uppleva något annorlunda och unikt.

Möte1

Något som var intressant när de fick veta var Sörmland ligger är att paketera resor i kombination med Stockholm. Att få uppleva både storstad och landsbygd anser researrangörerna vara intressant för britterna. 

Stockholm + Sörmland = Sant

Är du intresserad av att veta mer eller få kontakt med brittiska researrangörer?

Ta kontakt med Åsa Malmqvist, asa@stua.se, 0155-22 27 75 så berättar hon mer.

Dela den här nyheten med dina vänner