Bland de projekt som vi ansvarar för märks Visit Sörmland, Sveriges slottsdestination, Slottssafari och Stolt mat i sörmland.
Stua har fått i uppdrag av Visit Värmland att genomföra en platsutvecklingsinsats tillsammans med 3 kommuner i västra Värmland.
Stua har vunnit uppdrag i Region Kalmar att genomföra en kartläggning kring möjligheter att utveckla kommuners och verksamheters förutsättningar för naturturism och friluftsliv.
En utvärdering av projektet Mathantverk har utförts av Stua på uppdrag av Region Sörmland under sommaren 2022. De frågeställningar som har belysts har blivit besvarade genom främst intervjuer med olika nyckelpersoner, verksamma på Sörmlands museum och Sörmlands Naturbruk. Därtill har en genomgång av relevanta dokument, kopplat till projektet genomförts.
Stua hade under hösten 2022 i uppdrag av Region Västmanland att genomföra en kartläggning kring möjligheter att utveckla verksamheter inom området skogsmångbruk.
Stolt mat har genomfört ett projekt, med fokus på att föra samman offentlig måltid med vilthanteringsanläggningar för att matcha de behov offentlig måltid har med det utbud vilthanteringsanläggningarna har med syfte att öka serveringen av vildsvinskött i offentlig måltid.
Bioinnovationer och mångbruk av skog anses skapa hållbar tillväxt, fler jobb och bidra till de globala målen. Referensgruppen för skogsprogrammet i Sörmland har konstaterat ett intresse bland länets företag för mångbruket och innovationer avseende skogens användande. Kopplat till denna förstudie har Region Sörmland haft behov av att upphandla konsultstöd utifrån projektets projektplan. Stua AB valdes som konsult och nedan följer en rapport av utfört uppdrag.
Stolt Mats tidigare succé, Culinary Attraction, fick under 2022 en uppföljare. Syftet var att tillsammans med aktörer inom både besöksnäringen och livsmedelskedjan i Sörmland, skapa nya och/eller vidareutveckla redan befintliga måltidsupplevelser och tjänster, som attraherar målgruppen måltidsintresserade resenärer och att öka antalet arbetstillfällen. Vi strävade efter att utveckla och skapa nya samarbetsformer mellan aktörerna. Vilken resa det blev!
Stua genomför en större insats i Uppsala kommun för att höja den digitala tillgängligheten, genom indexering, kurstillfällen, coaching och fotografering.
Stua genomför vidare uppdrag i Kalmar med omnejd, den här gången med fokus på affärsutveckling.
Platsutveckling är precis som annan samhällsutveckling en tvärsektoriell process. Den innefattar flera sektorer inom näringslivet och den offentliga leveransen. När en plats ska utvecklas är det viktigt att ha klart för sig vilka dessa delar är, och vilken målgrupp som är aktuell för destinationen. Besöksnäringens behov måste tas med i samhällsplanering lokalt och regionalt, till exempel i frågor om markanvändning, tillgänglighet och hållbarhet för att en kommun och region ska kunna utvecklas på ett långsiktigt sätt.
Insatsen ska etablera ett branschforum för turismindustrin i Sörmland, som arbetar med strategisk kompetensförsörjning för industrins branscher. I Sörmland finns idag ett par branschforum, men inget för turismindustrin.
Det finns idag en mängd data att tillgå för företag i turismindustrin. Hur använder de den idag och vilka utvecklingsinsatser har de behov av framåt? Outnyttjade möjligheter finns, då datan kan nyttjas för affärsstrategiska beslut och i affärsutveckling. Projektet ska öka konkurrenskraft och tillväxt i Östra Mellansveriges (ÖMS) besöksnäring genom att använda data och analys som strategisk resurs.
Projektet ska ta reda på nuvarande och framtida efterfrågan på Sörmlands tre viktigaste utlandsmarknader Tyskland, Norge och Storbritannien. I nästa steg ska projektet ta reda på hur företag i turismindustrin kan skapa fördelar och få bättre stöd för export, i det nya normala internationella marknadsläget och kundens förändrade behov.
Projektet erbjuder projektet företag stöd och rådgivning för en hållbar omställning. Även möjligheten att skapa nya samverkskanaler, för en hållbar besöksnäring i Sörmland.
Projektet riktar sig till företag och föreningar inom eller med koppling till mötesindustrin i Västmanland och Sörmland och tar avstamp i Coronapandemin – som haft och har en mycket stor påverkan på just mötesindustrin.
Stua har fått i uppdrag att ta ett delprojektledaransvar i arbetet med revideringen av Strängnäs kommuns översiktsplan. I uppdraget ingår även att skriva fram ett helt nytt avsnitt som fokuserar på destinationsutvecklingen i samhällsplaneringen.
Projektet syftar till att ta tillvara vandringsleder som redan finns i Sörmland och tillgängliggöra dem för fler, med fokus på sörmlänningar, nationella besökare och internationella besökare.
Syftet med denna projektet Platsutveckling är att hitta en hållbar metod för platsutveckling och affärsutveckling, vilken Stua har tagit fram och presenterat för de 10 involverade kommunerna i Kalmar
Stua stärker de kulturella aktörerna i Linköping, för att utveckla staden som kulturell destination och varumärke.
Stua genomförde under 2021 en förstudie för att analysera nuläget hos besöksnäringen i Östra Mellansverige, inom området förstapartsdata för att se vilka behovs om finns för att använda data bättre i sin verksamhets affärsutveckling.
I samarbete med sörmländska kommuner och Region Sörmland genomförde Stua en kartläggning som innehåller ett samlat underlag som beskriver fritidshusturismen idag, i Sörmland och nationellt. Den undersökte även kommunernas potential till att bli utvecklade fritidshusdestinationer.
Stua initierade under hösten 2019 en förstudie för att analysera förutsättningarna för energieffektivisering inom sörmländsk besöksnäring.
VisitSweden har arbetat med konceptet Academy på tematiska områden sedan 2002. Stua har tillsammans med Stockholm varit med och arrangerat Culinary Academy vid två tillfällen, 2011 och 2017.
TBEX är världens största mötesplats för resebloggare, skribenter, content creators för nya medier och och resebransch som ligger i framkant när det gäller social media-kommunikation.
Projektet Digital destinationsutveckling, som Stua sökte och drev, var tidigt på att fånga upp digitaliseringens möjligheter för besöksnäringen.
Stua är experter på att arrangera studieresor och har under åren arrangerat och organiserat olika former av resor, såväl studie-, press- och leverantörsresor.
Projektet sker i samarbete mellan privata, ideella och offentliga aktörer längs två utvalda sträckor av Näckrosleden.
Projektet ska undersöka hur robotisering, inklusive augmented reality (AR) och virtual reality (VR), och automatisering kan bidra till en hållbar utveckling för företag i besöksnäringen.
Projektet “Ledarskap i besöksnäringen i den digital värld” är ett projekt som löper fram till november 2020, och ska stärka småföretag på landsbygden där digitalisering blir en mer integrerad del av företagens affärsstrategier och riskhantering.
Med ett tydligt besöksperspektiv i sin nya översiktsplan visar Flens kommun hur man på ett bra sätt kan skapa bättre förutsättningar för både medborgare, föreningar, företag och besökare.
Som besöksnäringsföretag i Sörmland är du varmt välkommen att ingå i våra företagsnätverk helt kostnadsfritt. I nätverken träffas vi, byter erfarenheter och tar in spetskompetenser som lär oss mer om önskade ämnen.
Den digitala lärplattformen är en viktig del i arbetet med Sveriges slottsdestination och ger företagare inom besöksnäringen i Sörmland tillgång till kurser och annat kostnadsfritt material.
Stua har, i samarbete med Visit Swedens kampanj Edible Country, drivit arbetet med att etablera världens största gourmetrestaurang i Sörmland.
#StoltMatlåda är en kampanj för att stötta våra lokala matföretag i sitt omställningsarbete.
Från mars 2020 till juni 2021 har Stua hållit ihop en stödinsats för branscher inom besöksnäringen i Sörmland.
Det övergripande syftet med projektet var att utveckla säljbara mat-, dryck-, och måltidsupplevelser till utländska besökare för att skapa en attraktiv storstadsnära landsbygd, öka antalet arbetstillfällen samt utveckla och skapa nya samarbetsformer.
Att profilera och sälja området runt Stockholm mot internationella turister