Bland de projekt som vi ansvarar för märks Visit Sörmland, Sveriges slottsdestination, Slottssafari och Stolt mat i sörmland.
I samarbete med sörmländska kommuner och Region Sörmland genomförde Stua en kartläggning som innehåller ett samlat underlag som beskriver fritidshusturismen idag, i Sörmland och nationellt. Den undersökte även kommunernas potential till att bli utvecklade fritidshusdestinationer.
Stua initierade under hösten 2019 en förstudie för att analysera förutsättningarna för energieffektivisering inom sörmländsk besöksnäring.
VisitSweden har arbetat med konceptet Academy på tematiska områden sedan 2002. Stua har tillsammans med Stockholm varit med och arrangerat Culinary Academy vid två tillfällen, 2011 och 2017.
TBEX är världens största mötesplats för resebloggare, skribenter, content creators för nya medier och och resebransch som ligger i framkant när det gäller social media-kommunikation.
Projektet Digital destinationsutveckling, som Stua sökte och drev, var tidigt på att fånga upp digitaliseringens möjligheter för besöksnäringen.
Stua är experter på att arrangera studieresor och har under åren arrangerat och organiserat olika former av resor, såväl studie-, press- och leverantörsresor.
Projektet sker i samarbete mellan privata, ideella och offentliga aktörer längs två utvalda sträckor av Näckrosleden.
Projektet ska undersöka hur robotisering, inklusive augmented reality (AR) och virtual reality (VR), och automatisering kan bidra till en hållbar utveckling för företag i besöksnäringen.
Projektet “Ledarskap i besöksnäringen i den digital värld” är ett projekt som löper fram till november 2020, och ska stärka småföretag på landsbygden där digitalisering blir en mer integrerad del av företagens affärsstrategier och riskhantering.
Besöksnäringen har en stor betydelse för kommunernas utveckling och går hand i hand med samhällsplaneringen.
Som besöksnäringsföretag i Sörmland är du varmt välkommen att ingå i våra företagsnätverk helt kostnadsfritt. I nätverken träffas vi, byter erfarenheter och tar in spetskompetenser som lär oss mer om önskade ämnen.
Den digitala lärplattformen är en viktig del i arbetet med Sveriges slottsdestination och ger företagare inom besöksnäringen i Sörmland tillgång till kurser och annat kostnadsfritt material.
Stua har, i samarbete med Visit Swedens kampanj Edible Country, drivit arbetet med att etablera världens största gourmetrestaurang i Sörmland.
#StoltMatlåda är en kampanj för att stötta våra lokala matföretag i sitt omställningsarbete.
Det övergripande syftet med projektet var att utveckla säljbara mat-, dryck-, och måltidsupplevelser till utländska besökare för att skapa en attraktiv storstadsnära landsbygd, öka antalet arbetstillfällen samt utveckla och skapa nya samarbetsformer.
Att profilera och sälja området runt Stockholm mot internationella turister