Månadens gäst är Henrik Wester

Henrik Wester är turismutvecklare på Västmanlands Kommuner och Landsting och har sedan 2006 arbetat med att utveckla besöksnäringen i Stockholm-Mälardalsregionen. Henrik är Innovationsvetare och har tidigare bland annat arbetat med idé- affärsutveckling i inkubatorverksamheter. Han driver även ett eget utbildningsföretag med kreativa och visuella utvecklingsprocesser som bas.

Organisk tillväxt är en förutsättning för hållbar utveckling

Jag haft förmånen att få bygga upp en helt ny verksamhet med utgångspunkt från mina tidigare kunskaper och erfarenheter av innovationsprocesser och affärsutveckling. Turismfunktionen har sedan starten nästan uteslutande arbetat med att identifiera och driva affärsinriktade nätverk med en direkt nytta för de turistföretag som vill utveckla bättre och mer lönsamma affärer. Under resans gång har det blivit allt mer tydligt att vi inte kan stressa oss igenom utvecklingen genom intensiv marknadsföring med länet som avsändare. Faktum är att Västmanlands län i princip är helt ointressant för våra potentiella kunder. Jag har hitintills inte träffat något affärsdrivet företag eller någon researrangör som aktivt använder eller efterfrågar varumärket Västmanland. Detta innebär givetvis inte att företagen inte är stolta över regionen eller att researrangörerna inte är intresserade av de produkter som finns, utan att man använder sitt eget varumärke i kommunikationen med kunderna. Genom att vi inte marknadsför länet som en samlad destination öppnar vi upp för andra områden att skapa affärer och starka varumärken som sträcker sig över de institutionella gränserna.

Ur mitt perspektiv blir en allt för ensidig fokusering på offentligt finansierad marknadsföring kontraproduktiv. På vems eller vilkas initiativ drivs marknadsföringen, vilka är målen? Är målet att få fler besökare eller att besöksnäringen ska tjäna mer pengar? Hur mäter man affärsnyttan av insatserna? Vem möter kunden och vem ser till att företagen utvecklar fler och bättre produkter utifrån marknadens krav och förväntningar?

Frågorna kan göras många, men den grundläggande frågan återstår ”Vem äger och ansvarar för affären och vilken är offentlighetens roll?” Vi har ett offentligt uppdrag och är till största del offentligt finansierade vilket innebär att vi inte ska vara en del av den affär som sker mellan kunden och produktägaren. Vår största utmaning är att arbeta på ett sådant sätt att vi skapar affärsprocesser utan att konkurrera med befintliga företag. Därför arbetar vi i huvudsak med tre olika processer:

* vi arbetar idag tillsammans med ett 30-tal västmanländska företag för att utveckla nya och bättre affärer med utländska researrangörer och återförsäljare.

* vi erbjuder i samarbete med befintliga affärspartners och Sörmlands turismutveckling ett säljsystem online för alla turistföretag i regionen, stort som litet. Samarbetet är nästintill unikt i landet.

* vi genomför praktiskt inriktade utbildningar och workshops baserat på lokala föreläsare som driver företag inom näringen.

Genom dessa insatser stimulerar vi företagen att bygga affärer med andra som har ett egenintresse i att regionens turistföretag får fler och bättre betalande kunder. Tricket är att hitta samarbetspartners som satsar mer tid än vad man själv gör. Insatserna ger resultat och uppmärksammas på flera olika sätt. Ett 10-tal av länets turistföretag har under året skrivit avtal med utländska researrangörer och flera är på gång. Vi har medverkat till att en de största charterresorna har kommit till Sverige och att den till stora delar sker i vår region. Den nyligen avslutade Ekoturismutbildningen är nominerad till årets Ull-Bagge och vi har blivit invalda i styrelsen för Svenska ekoturismföreningen.

Vi har med andra ord kommit en bra bit på väg, men det finns fortfarande mycket kvar att göra för att utveckla besöksnäringen ”från torghandel till en industri”. Vårt budskap är ”nyttja befintliga affärskanaler, lär er spelet och utveckla era verksamheter utifrån kundernas förväntningar och preferenser – sälj mer och informera mindre”.

Lycka till och glöm inte att vi alla vill vara en del av en framgångssaga – vilken är din?

Henrik Wester
Turismutvecklare Västmanlands kommuner och landsting
Läs mer här

Dela den här nyheten med dina vänner